Alla inlägg under december 2011

Av Charlotte Johansson - 17 december 2011 12:43

Jag fick va med om en nära döden upplevelse i förrgår! Jag hade öppning på jobbet så vid 06.10 körde jag på gamla ersbodavägen, ganska fort....:/ Och helt plötsligt flyger det upp ett relativt stort rådjur på vägen! Hon kom från höger rätt framför huven, jag hann se de vilt uppspärrade ögonen och hon kanske hann se mina! Jag hann bromsa tack och lov men jag missade henne nog bara med 10 cm?! För det va verkligen jätte nära! Otäckt va det och det tog säkert 1 min innan min andning blev normal! Jag hade nog inte dött av smällen men rådjuret hade det garanterat! Tur att det regnat så mycket så däcken fick grepp! 


I torsdags var det Julias dansavslutning! Underbara små barn som skrattande sprang omkring och hade kul! På jobbet har det varit mycke snack om bilder där andra barn är med så jag har tagit till mig av det och sudddat ut de andra flickornas ansikten!


 

             Här dansar dom till låten; Jag är en astronaut! 


 

                Alla flickor sjöng medan dom dansade!

 


    

Nu är dansen slut för den här terminen men i februari startar den igen!

 

Den här ljuvliga kreationen fick jag och alla andra fröknar på Lyan

                                  av en familj! Värmde! :) 

 


Av Charlotte Johansson - 13 december 2011 20:52

Jaha då var man ett år äldre då! Känns inte så stor skillnad men dom gråa hårstråna skvallrar om nått annat;) Jaja det är inte lätt när man nästan bara umgås med lammkött typ Liza och Carina:D hehe! Önsketänkande att få säga tjugo...nio istället för 32 urk!


Ikväll har släkten varit här och fikat. Flixen har sprungit runt som pepparkaksgummor! Dom missade ju luciafirandet på föris idag eftersom Julia visseligen är feberfri (första dagen) men fortfarande hostig så vi var hemma idag:(


Inatt testade jag Lizas taktik att göra allt på natten, (i mitt fall vart det mer senkvällen), men jag bakade och fixade så allt skulle va klart tills idag! Trött som attan när jag missat en massa skönhetssömn så kunde jag iaf mest slappa med barnen idag! I julkalendern i dag fick dom skumgummibokstäver med klisterlapp så jaa det är bokstäver typ överallt här hemma;)


Bjuder på lite bilder från kvällen:) Ha det bäst!  


   

                  Smörgåstårta alla challe:)                                                 
     Marängtårta!

 

     

        Nougatrutor och köpekakor!

 

   

               Finfina blommor från snyggot!                           Svärmors hund Meja vill oxå smaka!

 

            Så här ville Emma se ut i håret!  


   

        Kusin Theodor och flixen ser film!                        Minikusin Viggo hittade Julias strumpbyxor:)

 

 

 

 

Av Charlotte Johansson - 11 december 2011 21:24

Vilken helg det varit så underbar men ändå så jobbig! Torsdag kväll vaknar Julia med 39 graders feber....kan aldrig sjukdomar komma lägligt! Nej, dom kan nog inte det! Jaha Jim vabbade fredagen och nu kom dilemmat, skulle vi fara till Sundsvall eller skulle vi stanna hemma och ta hand om sjukt barn! Till saken hör att vi aldrig lämnat bort våra barn så länge som två nätter till nån, inte ens farmor/farfar eller mormor/morfar. Denna gång
skulle barnen sova hos sina kusiner för första gången. Hur galet det än låter så valde vi att åka ändå....kändes tungt att lämna Julia. Men med täta rapporter fick vi veta att allt gått bra och det kändes som vi gjort rätt val trots allt!Dom hade gjort snögubbar,bakat pepparkakor och haft det bra hela helgen! En stor applåd till Jörgen och Carina som överlevde helgen med 4 barn varav ett med feber! Bra jobbat, vi är mer än tacksamma!


Vi då jodu vi hade det såå bra! Vi åkte mot Sundsvall vid 16 snåret på fredan i snöstorm! Det tog oss 1½ timme att ta oss till Övik! Den sträckan som i vanliga fall tar typ 50 min! När vi kom fram till hotellet drack vi lite vin och hade det väldigt trevligt. På lördan tog jag och Liza bussen till Birsta medan killarna for på spa och bastade! Det är finnen i Micke som dragit med Jim i bastuträsket:) Jag och Liza shoppade utan avbrott i 8 timmar! Vi var tillbaka på hotellet vid 20.30 och då åt vi på restaurang och hade det så trevligt. Vi hann med lite shopping på söndan me innan vi styrde
kosan hemåt till barnen. Väl hemma myste vi ner oss i soffan tilsammans med barnen och såg på filmen UPP. Julia har fortfarande hög feber så imorrn blir det jag som vabbar!    

Av Charlotte Johansson - 8 december 2011 19:57

I söndags fick barnen äntligen baka pepparkakor! Som dom väntat och längtat! En annan som längtar det är jag men inte efter pepparkakor utan efter en väldigt efterlängtad tripp till IKEA! Tjoho så underbart skönt det ska bli! Bara jag, gubben och våra bästa vänner Liza och Micke! Helt barnfria och 2 nätter på hotell! Ljuvligt är bara förnamnet!


Barnen ska få härja runt hos farbror Jörgen och Carina! Deras familj får denna helg bestå av en aktiv 2½ årin (emma), en relativt lugn 4½ åring (julia) åsså deras egna bustroll Theodor 3½år och Viggo snart 1år! Blir intressant att höra om dom trivdes som fyra barns familj:D På fredag ska vi springa av oss på Leos lekland tills pappen kommer från jobbet sen åker vi mot Sundsvall och barnen blir kvar med Carina, Jörgen och kusinerna! Väldigt tacksamt att bo ett stenkast från Leos:) Vi kommer att va skyldig dom big time för att dom är så snälla och barnvaktar våra barn så vi får komma bort en stund med fina vänner! Tanken att få äta en hel middag utan toabesök, 100 frågor och sova längre än halv sju lockar mig enormt! Sen kommer ja givetvis att sakna allt det där men det är alltid skönt att ladda batterierna och jag vet ju att flixen blir väl omhändertagna!


 

                        Pepparkaksbakning!

 

    

Julia fick tillsammans med föris besöka                                     Patienten! Nallen Britta!

Nallesjukhuset! Där dom fick träffa läkarstudenter

som hjälpte dom att fixa sjuka gosedjur!

Jättekul! tyckte Julia!

 

 

Nu är det läsning som gäller för Julia! Hon kan sitta  länge och fundera hur bokstäverna låter. Och ikväll läste vi den här boken tillsammans! Bestod av 6 lätta meningar skrivet med versaler. Tidigare läste vi Bamse för de yngre men det blev lite för långa meningar. Det är förmodligen en bra bit kvar innan hon knäcker läskoden men ikväll ljudade hon själv orden hon skulle läsa och om jag ljudar så förstår hon vilket ord det är....oftast:)

 

Ha det bra, för det kommer iaf jag att ha!   

   

             

Av Charlotte Johansson - 4 december 2011 11:45

Fredag: Helgen började med super stress för att hinna piffa sig inför Jims årliga firmafest då även vi fruar får hänga på! Jim som i princip kan göra sig färdig på 5 min satte sig själv och barnen i bilen lååångt innan jag va klar! Detta resulterade ju givetvis i att man glömmer saker! Nu var det min älskade mobil som låg kvar hemma på köksbänken samt att jag fick lov att fara i min superfula jobbjacka (en svart tunn vindjacka som inte går att stänga!)för jag hann inte leta reda på min kappa som hänger i nån garderob!  Aningens irriterad över detta fick jag sen höra att vi inte hade tid att stanna och köpa snus till mig! Men what! Nu kom boxarhandskarna på och då fick jag min vilja igenom! Man kan ju inte fara utan snus! Hemska tanke! Vi hann utan problem köra ut barnen till farmor och farfar och sen ner till Times Kitchen på östteg innan klockan slog 17! Väl där fick vi champagne och valfri dryck i ca 1timme! Skillnaden är så enorm mellan att jobba för kommunen och att jobba på Marktjänst! För ikväll var ALLT gratis ink alkoholen! Efter det kom en hyrd buss och hämtade upp oss och tog oss till Baggböle herrgård! Där fick vi gott julbord och en hel massa att dricka;) Bra underhållning hade dom oxå. Vid 23 tiden tog bussen oss tillbaka till stan och vi intog Allstars med förbokad vip hörna satt vi och surrade resten av kvällen. Kvällen var super lyckad och många trevliga människor träffade jag:)


Lördag: Vaknade upp med nja givetvis lite ont i barret.....men det var det värt! Låg i soffan så länge det gick tills det vart super bråttom för vår skjuts kom! Slängde på mig gårdagens byxor och en tröja sen drog vi till Brännland för att hämta upp barnen och sedan vidare till Vännäs där vi tillsammans med Liza, Maiken, Karin, Theo och Carina skulle se en hästshow med disney tema! När jag steg ur bilen tittar jag ner på mina brallor och inser att jag har maschallstearin på dom:/ Fick man skämmes och se ut som ett patrask den dagen! Efteråt for vi raka spåret till Alavaaras i vännäsby. Maiken hade kalas eftersom hon fyllt 4år! Det blev smarrig middag och gofika!


   

                   Hästshow i Vännäs!                                           
                     Paketöppning!

 

      

                   Födelsedagsbarnet Maiken!

 

   

        Kusin Theo, Julia, Maiken och Emma!                                     Glasståg till barnen!

 

 

   Maikens lillasyster Kerstin leker i lekrummet!

 

                          Lillkusin Viggo! 

 

 

  Det bästa som finns är ju Maikens pysselhörna!   Julia fick en underbart fin julkalender av sin gudmor Liza!

 

Söndag: Noll aktiviteter inplanerad, hade tänkt fara med barnen på gammlia julmarknad, men urk blev så opeppad när jag tittade ut och såg att det regnade:( Nä idag blir en tändabrasa och mysa dag!


Ha det bäst alla fina!

Av Charlotte Johansson - 1 december 2011 17:56

Idag berättade Julia att hennes kompis tappat flera tänder. Jag frågade om hon visste hur man skulle göra med tänder man tappar?!

Julia- Jaaa man ska lägga dom under kudden för då kommer tandfen och tar tanden och lämnar en peng!

Jag- Jaha ja så kan man ju göra! När jag va liten då la jag min tand i ett glas med vatten och då kom tandfen och hämtade tanden men lämnade en slant i glaset!

Julia- Meeen mamma det var ju för typ femtielva tusen år sen! Nu för tiden ska man lägga den under kudden!

Jag- hahaha:D

Julia- Men mamma hur gammal är du egentligen?!


För nån dag sen åt vi en sån smarrig och enkel middag! Vi brukar äta den hemma hos min svärmor, så nu tog jag receptet och testade det själv och himmel så gott det blev!   


 

                                       Stor Pirog kanske inte den snyggaste men rackarns så god!!!


Vill även passa på att säga grattis till världens bästa Maiken som fyller 4år idag! Hipp hipp hurra!

På lördag kommer vi!

Julia · Mat

Presentation


Här skriver jag om det ljuva livet och vardagen i ett rött hus i bushen men även om känslan och vanmakten att ha sjukdomen MS (multipel skleros) och hur den påverkar vårat liv och de val jag gör.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards