Alla inlägg under december 2014

Av Charlotte Johansson - 26 december 2014 13:16

Julafton är över och kvar är sånna där löjligt höga berg med saker som barnen fått. Sånt som gör att man får lite dåligt samvete över alla barn som inte fick ett enda paket. I bergen finns bland annat massor med pyssel, Monster high, Frost Anna, en stor jordglob och massa annat som gjorde den här julen till den bästa! enligt barnen:)
I år bestämde jag och Jim oss för att inte gå helt bananas när det gäller paket utan barnen fick två paket var plus ett tillsammans. De fick varsin disco lampa som jag köpt från Ikea (favvo affärn:) det va egentligen från tandfe'n som tack för att dom ännu en termin avstått lördagsgodis. Sen fick dom ett Nintendo wii tillsammans. Och sist men inte minst så fick dom veta att dom äntligen ska få börja på ridlekis! Få presenter från oss men ack så efterlängtade!!

Tänk att Tomten kom även i år:)

Emma fick ett litet kollage som hon direkt fattade vad det innebar :) Julia fick lösa en liten rebus:)

Hos mormor va det mobilförbud på julafton:/

Lycka hos mormor!

Gammelmormor va också med oss ikväll precis som det borde va!

Två väldigt efterlängtade filurer fick följa med oss hem från farmor och farfar. I två år har dom stått med på önskelistan :)

Av Charlotte Johansson - 23 december 2014 21:06

Ja granen gav upp och självdog trots vatten. Att den står väldigt nära kaminen tror jag va en orsak eller så tyckte den helt enkelt inte om oss. Då fick plastis komma och rädda julen! :)

22 december.
Uppdrag: Vi leker!
Vi började med en lång runda i byn på längdskidor. Ja eller vi och vi, barnen åkte skidor, jag och Doris gick och Jim körde fyrhjuling så barnen kunde turas om att tolka:) Väl hemma lekte vi Ett två tre ost! & Hur mycket är klockan fru lejon, Emmas favoriter! Sen hann vi inge mer för det var dax att åka på middag hos vänner i Vännäsby:)

23 december.
Uppdrag: Vi spelar spel!
Ja spel till höger och vänster, jag förlorade dock i allihop; ) På kvällen spelade vi Bingolotto!

Summa summarum årets hemmagjorda julkalender som gick ut på kvalitetstid har fått högsta betyg av barnen! Så himla enkel men ändå sååå uppskattad! Blir en favorit i repris nästa år :) Roligt är också när så många andra haft samma tanke eller blivit inspirerad att tänka i samma riktning :)

Imorgon hugger vi in på sista luckan som är varsin choklad tomte. Så hej då julkalendern vi syns nästa jul:)



Emma står redo att tolka:)

Inte va det så enkelt att åka nerförs;)

På väg hemåt fick båda lift.

Hemma hos Liza pysslades det för fullt! Ett måste när man är i pyssel himlen :) En liten paus för mat, discodans och så turades vi alla om att hålla söta lilla Britta!

Vi spelar spel:)

Den nya granen står så grön och grann i stugan och den kommer aldrig att barra:)

Av Charlotte Johansson - 21 december 2014 13:05

19 dec
Uppdrag: Vi åker på Café!
En perfekt start på jullovet började på Café Göteborg. Litet ställe med väldigt mycket gott att äta! Barnen fick glass i stora lass!

Efteråt började jakten på en ledig tid hos någon frisör! Lättare sagt än gjort för tydligen ville hela Umeå klippa sig just idag! Men tillslut hittade vi EN tid så då fick mamman välja om två barn skulle dela på den tiden eller om hon själv skulle ta tiden och barnen få titta på. Jag valde att barnen fick klippa sig så får jag ragga en egen tid en annan dag!

Vi hann bara hem och vända för barnen skulle sova över hos kompisar så jag och Jim fick en väldigt lugn kväll:)

20 december.
Uppdrag: Godis;)
Idag blev det godis och det passade utmärkt för vi skulle iväg på ett annat uppdrag tillsammans med goda vänner till Mickelbogård! Svin kallt för det blåste så mycket men ändå rätt så trevligt att se på djuren där. På kvällen var det dags för den årliga julkuls kvällen hos grannarna! Knytkalas i julens tecken med 15 vuxna och 11 barn! Riktigt riktigt trevligt!

21 december.
Uppdrag: Tuggummi!
Väldigt lagomt uppdrag då mamma och pappa är lite lagomt seg;)

Fick tips av min fd klasskompis som är en hejjare på baka om den bästa gå-bort-presenten! Chocolate chip cookies in a jar! Den som får den behöver bara tillsätta ägg och smör. Så enkelt :) Sen ska man ju givetvis sätta dit en fin etikett med vad det är, vad som ska tillsättas, gradtal och tid.



En blick säger mer än tusen ord! Glass på Café Göteborg!

En min säger också mer än tusen ord :)

Nyfrissad Emma!

Julia valde att klippa sig kort! Snyggt blev det :)

Måste bara få visa var Emma bland annat får sin inspiration ifrån när hon är på förskolan! Titta så fantastisk gulliga garnbollsdjur!

En bebisfågel så klart! Det ser väl alla:)

En råtta!

Måste också få visa dom här söta tomte örhängen som min svärmor gör. Dom här hade Julia fått av henne men jag lånar dom så fort dom är ledig:)

Vackra Fällforsån!

Vi besökte Mickelbogård och fick träffa dom här ståtliga djuren :) Fina djur på ett tokigt sätt:)


Knytkalas hos grannarna! Mums så gott det va!

 

Chocolate chip cookies in a jar!

Av Charlotte Johansson - 18 december 2014 18:35

17 december:
Uppdrag: Läppglans
Vilken miss:) Hade köpt ett litet läppglans till barnen åsså visade det sig att va godis! Så vi började onsdags morgonen med lite godissmet på tub:)

18 december:
Uppdrag: Vi äter picknick middag på golvet i vardagsrummet!
Det här va riktigt mysigt! Hade fixat mumsiga piroger som jag i all hast råkade vika fel men smaken var det inget fel på! Sen mini köttbullspett, potatissallad, rostbiff, tomater, smör och baguette! Smarr!! Papptallrikar och plastglas och plastbestick för att få rätta känslan :) Kändes som att vara utomlands och i en granskog på samma gång :D För vi dukade picknicken framför kaminen så efter en stund så va värmen väldigt påtaglig men tittade man utanför filten så såg man inte golvet för alla barr...... den där granen alltså haha:) Efter maten sjöng jag på skoj "Ser du stjänan i det blå" (tro mig jag brukar inte sjunga efter maten i vanliga fall:) men Jim avbröt mig snabbt med kommentaren -Hörru, keep your dayjob! hehe jag som sjunger så fint:)

Imorgon är en ny dag och jag längtar! Både för lucköppningen och för att jag slutar tidigt och får gå på semester! Hela familjen har jullov ända fram till den 7 januari :) Jippi!!!!


Godis en helt vanlig onsdags morgon;)

Picknick på golvet en helt vanlig torsdag :)

Av Charlotte Johansson - 16 december 2014 18:37

15 december:
Uppdrag: Vi läser 5 godnattsagor i kväll!
Det var bara att harkla upp sig och sätta igång! Min plan var egentligen att vi skulle åka ner till Väven och låna oss lite nya böcker inför uppdraget men orken rann ur mig efter jobbet så vi fick nöja oss med gamla godingar!

16 december:
Uppdrag: Vi pysslar!
Vi gjorde smällkarameller och sen kokade vi knäck innan orken tog slut för idag.

Emmas val av böcker!

Julias val av böcker!

Smällkarameller!

Knäck tillverkning!

Liiite för mjuka med grymt goda!

Av Charlotte Johansson - 14 december 2014 17:44

13 december:
Uppdrag- Godis!

14 december:
Uppdrag- Tuggummi!

Party, party för föräldrar innebär godis och tuggummi till barnen :)

Lucka 13!

Lucka 14!

Av Charlotte Johansson - 13 december 2014 22:37

Men vilken sagolik kväll vi haft här i Lycksele med spa där vi höll på slå ihjäl oss :) Himmel så jävla halkigt det va inne på spaet! Fick gå myrsteg vars man än skulle! Ölglas, sugrör och ölflaskor låg överallt men vi lyckades hitta igen bubbelbadet där vi dök ner:) Jag, mamma och ungdomen haha. Efter spaet blev det god tre rätters buffé och sen Pistvakt! Vi och syrrans såg dom för typ 9 år sen i Piteå och dååå va dom såå himla bra! Nuuu så va dom okej :) Bra men inte skit bra! Dom ä gamla går liksom inte att komma ifrån :) Men kvällen ä inte slut än:)

En bra början på kvällen!

En god Kaffekarlsson trots alldeles för mycket kaffe!

Pistvakt!

Pistvakt och mamma :) Hihi

Av Charlotte Johansson - 12 december 2014 20:03

11 dec:
Uppdrag- Vi pysslar med marsipan!
Åh det här va kul! Vi höll på riktigt länge och gjorde olika filurer, några slank ner i magen direkt; )
12 dec:
Uppdrag: Vi äter på restaurang ikväll!
Eftersom det är min födelsedag idag så tyckte jag det här va ett passande uppdrag. Det smarrades mumsig mat och efterrätt:) Sen åkte vi hem och nu ska vi hoppa in i bastun. Toppen födelsedag har det varit från början till slut. Jag känner ingen ångest över att bli äldre trots att de grå hårstråna förökar sig på något konstigt vis; )

Marsipan filurer tar form!

En farmor! Du kan va lugn Lena det va inte du utan nån annans farmor sa Emma :)

Mumsiga tårtor för att fira min 35-åriga födelsedag :)

Finaste lucian enligt mig :) Eftersom luciafirandet hålls utomhus så behövs det fleece kläder och mössa:) Och vilken lycka att det kom snö idag!

Lite gottigott fick Emma och Julia ta med sig till alla duktiga pedagoger på skolan och förskolan.

Mums!

Bastutajm!

Presentation


Här skriver jag om det ljuva livet och vardagen i ett rött hus i bushen men även om känslan och vanmakten att ha sjukdomen MS (multipel skleros) och hur den påverkar vårat liv och de val jag gör.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards