Alla inlägg under juli 2014

Av Charlotte Johansson - 31 juli 2014 22:43

Igår somnade några av oss kl 20.00 och resten kl 21.00 Därför kom det som en chock när jag vaknade först av alla och kollade på klockan och den visar 11.40 Men faan upp, upp vakna vi ska ha checkat ut från hotellet kl 12.00 Väskorna va en enda röra, ingen hittade kläder och allt va kalabalik! 12.02 stod vi utanför hotellet utcheckade och kände oss snuvad på den efterlängtade hotellfrullen som slutade serveras klockan 10.00 :/ Jaja en Statoil korv fick duga sen åkte vi till flygplatsen.

Så skönt det var att komma hem! Ogräs överallt, en ko som vajade i flaggstången, en uppstoppad gubbe på traktorn ja ni vet som det alltid ser ut när man varit borta länge; ) Ja de två sista sakerna stod ju givetvis våra grannar för:) Vet inte exakt vem, men jag har några starka misstankar! Förra gången vi var borta vajade Jims arbetsbyxor i flaggstången och halva möblemanget i huset var omkring flyttat:) Huset hade dom låtit bli den här gången, Tack, så allt stod som vi lämnat det och det luktade till och med nytt!

Något som vi verkligen saknat under vår resa är tysthet! ALLT levde om i Florida. Hysteriskt med bilar, folk överallt, ljud från AC, ljud från grannar vägg i vägg. Här i Fällis är det tyst och lugnt bortsett från mina barn och en väldigt snarkig hund som vi saknat nå alldeles hemskt, men det är ljud jag kan leva med♥

Nu ska jag och brudarna va hemma tills den 18 augusti och bara njuta!

Snart hemma!

Den uppstoppade gubben:)

Den vajande kon:)

Av Charlotte Johansson - 30 juli 2014 20:01

Nu är vi hemma i underbara Sverige! Känns toppen! Flygresorna idag har gått super bra! Mellan Miami och Chicago tog det just under 3 timmar. Sen blev det en 7 timmars resa till Danmark, (barnen sov 6 av dom). Sen typ 40 min resa till Stockholm. Så 6 gånger har vi lyft och landat sen igår. Just nu ligger vi och slappar på ett hotell just utanför Arlanda. Imorgon åker vi hem till Umeå och ljuva Fällforsån:) Att vända tillbaka dygnet gick hur lätt som helst! Jag är gristrött redan nu 19.40 fast min klocka fortfarande "bara" är 13.40:) Mitt mobilbatteri tog slut så det blev få bilder från resan. Nu håller vi tummarna att det fina Umeå vädret håller i sig lite till så vi också hinner njuta:)

Första flyget för dagen:)

Fick åka tåg runt flygplatsen för att komma till vår gate.

Blev glad när vi möttes av den här välkända flaggan! Hemlängtans känslorna kom direkt!

På Arlanda hade de ett mysigt Elsa Beskow lekland!

En galning i fönstret! Shit det är visst min avkomma; )

Kändes lite pirrigt att skicka bagagen fr Miami - Arlanda! Men ta me tusan det funkade! Det va grymt skönt att slippa kånka runt på tunga väskor och skönt att slippa vänta på dom vid varje flygbyte!

Av Charlotte Johansson - 28 juli 2014 23:17

Idag har vi varit på en vattenpark till barnens glädje! Något besviken blev vi dock när en del var avstängd pga trasigt rör. Men barnen badade på och det blev ändå en skön dag. Strax ska vi gå ner i poolen på vårt hotell och ta ett par dopp innan vi fixar oss snygga för middag på restaurang.

Om man ska va efterklok så skulle jag ha varit 12 dagar i Orlando så att man fick liite mer andrum mellan parkerna. Och kanske 2 dagar i Fort lauderdale. Och 3 dagar i Miami beach. Och 5 dagar på nått annat ställe. Att ha bil och gps är definitivt ett måste. Men vi borde lagt en 1000 lapp extra på större bil den vi hade var verkligen i minsta laget!

Det vi hann med på 10 dagar i Orlando va:
2 dagar i Magic Kingdom, 1 dag i Animal kingdom, 1 dag i Hollywood studios, 1 dag på Sea world, 1 dag på Universal studios, samt shopping/slappar/poolhängs dagar.

Det vi gjorde i Fort lauderdale och Miami beach var: sol, bad, Everglades, Keywest, vattenpark, shopping och slappa sköna soldagar:) Temperaturen har legat mellan 32 och 35 grader på dagarna men det har varit mycke moln och i Orlando regnade det nästan varje eftermiddag/kväll. Det är sånt här väder man får räkna med när man åker mitt i orkan säsongen tyvärr! Men jag ångrar inget och min hjärna längtar redan efter nästa resa! :)

Imorgon tisdag ska det packas, för kl 16.00 (22.00 svensk tid) går planet hemåt! Blir en lång kväll/natt för vi landar inte förrän kl 15.30 svensk tid på onsdag. Först åker vi mellan Miami - Chicago, sen mellan Chicago - Köpenhamn och sen mellan Köpenhamn - Stockholm. Sen börjar det roliga, att vända tillbaka dygnet! 6 timmars tids skillnad när vi kom hit gick jättebra att anpassa sig efter, ska bli intressant att se hur det går när vi nu ska gå och lägga oss typ 18.00 Svensk tid:)

Tack och hej leverpastej, vi hörs igen på svensk mark:)

Badparks häng idag!

Av Charlotte Johansson - 27 juli 2014 21:12

Tre veckor har gått sedan vi lämnade Umeå och nu börjar vi längta hem! Ska bli skönt att få va hemma och bara vara i 2 veckor innan sommarlovet är över för denna gång. Stackars Jim börjar direkt på måndag:(

Vilken underbar resa vi fått vara med om! När jag tänker tillbaka på allt vi sett och gjort känns det som en dröm! En fantastisk dröm! Vilka minnen!

Några tokiga saker som vi varit med om är tex....
***
Jag såg en snygg tunika som jag köpte på studs. Vid två tillfällen hade jag det på mig och jag tyckte att jag fick nån extra blick...tänkte inte mer på det förrän jag i samma affär såg att "tunikan" faktiskt hängde på nattlinne avdelningen!!! Men suck och pust, japp då har man gått runt i nattsärken på Disney! Vem mer kan skryta med det! :)
***
När jag satt på dass med olåst dörr sliter Jim upp den och ska "skrämma" mig med en död kackerlacka. Meeen den idioten råkar på riktigt kasta den äckliga lilla tingesten PÅ mig!!!! Jag slog han hårt medan han vred sig av skratt!
***
Emma gjorde en ordentlig "face plant" rätt in i balkongfönstret här i Miami. Både hon och Jim såg lika förvånade ut:)
***
Vi åkte med hjälp av gps-en inte bara en gång utan två gånger till samma affär som flyttat! Och då snackar vi att vi tryckte in affären och gps-en visar 35 min resväg, kommer fram och det finns ingen affär. Sen gör vi samma fel en gång till en annan dag!!! Tror vi led av gravt värmeslag den dagen!
***
Vi var och handlade och när vi kommer ut från affären går Jim och barnen mellan bilarna på parkeringen för att komma till bilen men jag går runt eftersom jag styrde kundvagnen. När jag kommer på andra sidan är min familj som uppslukad av jorden och jag söker och söker. Efter en stund kommer en tant fram och frågar om jag glömt vart jag parkerat bilen och jag svarar med ett leende att ja OCH tappat bort hela familjen! Hon skrattade gott och jag med! Efter ett tag kommer Jim smyg körande bakom mig och dör av skratt när han ser min, min! Haha jag skrattade också :)

Tokigheter som förmodligen aldrig kommer blekna :)

Av Charlotte Johansson - 27 juli 2014 03:33

Idag har vi plågat våra barn framför allt men även oss genom att åka bil till Key west. Puh vilken resa! Resvägen på 3,5 timmar dit blev 5 timmar pga bilköer. Suck! Visst var det häftigt att åka på den så kallade Overseas highway och se så mycket hav på båda sidor av vägen men.....ja jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Väl framme möttes vi av absolut kritvit sand som knappt var varm trots att det var 35 grader i skuggan! Men vilken besvikelse att se havet! Super gojigt och inte alls trevligt att bada i trots att vattnet var mega varmt! Vi köpte glass och vände efter ett tag hemåt igen. Hemvägen tog 3,5 timme så då va vi alla på bättre humör:)

Vägen till Key west:)

På väg hem stannade vi på ett donut (hur nu det stavas) fabrik och smaskade varma munkar:) Gött!

Av Charlotte Johansson - 26 juli 2014 01:03

Ja jag överlevde träsk upplevelsen! Idag har vi varit på Everglades och åkt träskbåt och sett alligatorer in real life:) Pirrigt, häftigt och tanken :tänk om..... slog mig mer än 10 gånger:) Barnen tyckte också det va spännande. Svetten dröp på oss alla och trots att himlen va full av moln så hittade solen oss ändå.

Dax att åka träskbåt.

Vart ska man ta vägen om båten tippar. ...va en tanke som kom....

Här kommer det en alligator. ...

Så här såg båtarna ut! De sitter två V8 motorer i varje båt (sa Jim, jag har ju noll koll på sånt där! ) så alla fick ha öronproppar.

När båtturen va över gick man på den här lilla vägen och brevid stod det skyltar om varning för alligatorer:/

Brukar aldrig idas köpa såna här kort som alltid ska prackas på en men den här hade dom photoshoppat mig så jag såg 10 kg lättare ut, ok jag köper lixom:) haha Barnen ser ju jätte glada ut visst! Åh va vi har kul haha;)

På vägen hem åkte vi till en djuraffär för att shoppa nått åt lilla pälsbollen där hemma. Kolla vilket utbud av hundkläder de hade:D Och nä vi köpte ingen outfit till Doris, hon är en fri lantis vovve:)

Vägarna går verkligen kors och tvärs här och åt varje håll är det 6filiga vägar. Jag är såå tacksam för att jag inte sitter bakom ratten. ..för allas skull!

Av Charlotte Johansson - 24 juli 2014 19:13

Nu har vi bott här i Miami ett par dagar och det är väldigt stor skillnad mot Fort lauderdale. Mer fart, finare stränder (tycker jag), och lite rikare verkar folket vara, om det är ett plus eller minus vet jag inte. Vi bor i en lägenhet med två sovrum, två badrum, kök, vardagsrum och balkong. Inget jätte lyxigt ställe men helt ok! Här blir vi till på tisdag då vi åker hem till Sverige.

Här bor vi!

Poolen

Idag hänger vi på stranden och den är som tagen ur en resekatalog, helt sanslöst fint!

Igår va vi bara i poolen.

Kortspel på kvällen är mysigt:)
Finns i sjön.....

Söta sovande tysta snälla barn. .....

Det gick finfint att hoppa hopprep inomhus:)

Av Charlotte Johansson - 21 juli 2014 22:15

Nu har vi bestämt oss! Vi byter det här super fina hotellet mot en förhoppningsvis lika fin lägenhet i Miami beach! Så imorgon sticker vi till Miami och tillbringar vår sista vecka där!

Barnen har ju som en del vet haft godislöfte och inte ätit godis förutom på barnkalas och ett påskägg från slutet av januari till sommarlovet. Och i utbyte skulle de få välja valfri leksak. Idag har barnen fått välja vad de ville i Toys r us affären. Vissa saker typ monster high grejor och barbie dockor är väldigt mycket billigare här!

Den här valde Julia som "godislöfte present"!

Det här valde Emma.

Den här valde de tillsammans:)

Emma förälskade sig i den här:)

Det underlättar så mycket när vi äter lunch på stora köpcentrum där de har food court för där finns det alltid nått som Emma tål och gillar!

Presentation


Här skriver jag om det ljuva livet och vardagen i ett rött hus i bushen men även om känslan och vanmakten att ha sjukdomen MS (multipel skleros) och hur den påverkar vårat liv och de val jag gör.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards