Av Charlotte Johansson - 8 juli 2014 20:29

Vi klev upp 06.00 och gjorde iordning oss och mumsade frukost. Sen bar det av till Arlanda. Första etappen med 7,5 timme flyg gick bra trots att Emma stackarn pga sin mjölkprotein allergi inte åt ett jota så hölls ändå humöret uppe! Vi fick sitta tillsammans. Sen klev vi av planet och fick gå igenom den ena säkerhets kontrollen efter den andra. När vi äntligen kommit oss igenom och visat passet 100 gånger så gick vi raka spåret och åt på mc donalds efter barnens önskan. Vi väntade ett par timmar på nästa flyg
Som skulle ta oss vidare till Orlando. Hyrbilen gick snabbt att hitta och sen på med gps och iväg. Vi kom fram till huset kl 22.00 amerikansk tid så 04.00 Svensk tid. Barnen va helt fantastiska! Imponerande! När vi kom in i huset som va fint möttes vi av........kackerlackor:/ Men jag döööör så vidriga varelser! Barnen blev livrädda och jag med! Stackars Jim fick sköta dödandet! Säkert 12 stycken dödades innan läggdax och barnen vägrade sova i egna sängar. Så ironiskt nog sov vi fyra stycken i master bedroom och tre sovrum stod tomma första natten. Dag 2 med alldeles för lite sömn ( 2 timmar) ringde surtanten Charlotte till Ving som i sin tur ringde Orlando hyresvärden som lååååvade att fixa problemet med de objudna gästerna. Förutom dom så har vi det super bra och helt galet varmt 97 Farenheit är det och det säger mig ingenting men det är varmt iaf:) Lite moln på himlen syns men solen strålar ändå. Barnen badar och badar och vi har hunnit med shopping idag och nu badar vi igen. Ps klarade mig igenom tullen trots alldeles för mycket snus, vaaarför oroade jag mig så mycket; ) Tror jag håller på bli tok gammal; ) Imorgon blir det Disney world:) Ha det gott det har iaf vi!

Emma roar sig på flyget. Haha älskar Jims bondbränna:)

Emma tog sig friheten att sova över både sin egen stol, Jims och min;)

Skräpmat på flygplatsen i New York.

Bad tajm i huset i Orlando. I sjön bakom oss finns det två alligatorer sa städerskan:/

Av Charlotte Johansson - 6 juli 2014 23:20

Resan som bokades i september har äntligen börjat! Först fick vi krama om lilla Doris som ska få vara på semester hos Jims lillebror Joel. Sen åkte vi till mina föräldrar som skjutsade oss till flygplatsen. Vi åker till Stockholm och sover en natt på hotell. Dagen efter åker vi till New York där vi byter flyg och sen vidare till Florida. Återkommer sen:)

Packat och klart!

Barnen säger hej då till mormor och morfar.

I väntan på flyget till Stockholm.

Äntligen dax att kliva ombord!

Framme i Stockholm och nerbäddade i sängarna på hotellet. Imorgon blir en lång dag!

Av Charlotte Johansson - 4 juli 2014 19:12

Idag har jag och barnen gjort en loppis runda med Liza och hennes tjejer. Kul, billigt och fynd summerar dagen!

Glass hos Glassbonden med kossor som sällskap:)

Mina fynd till lekstugan, liten hylla, korgar för alla kommande virkbakelser, fyra söta koppar och fat, små skedar och ett spel.

De fula korgarna fick sig ett lyft tack vare Lizas spray färg! :)

Av Charlotte Johansson - 24 juni 2014 21:39

För att fortsätta där jag slutade så firade vi 10 dagar efter Julias födelsedag även Emma gumman som fyllde 5 år den 21/4. Morgonen började med att familjen tondöv sjöng för full hals och givet blev det paket och tårta! Kompiskalaset hade vi för första gången ute! Har vi aldrig kunnat tidigare men tack vare den tidiga våren så gick det:) Så himla lyxigt att ha lekar, stoj och skratt på stor yta! Tjejerna pysslade ihop var sin stor, rätt ful pinata! Den fylldes med godispåsar och sen var det bara att banka skiten ur den med ett brännbollsträ:) Kul att prova nått nytt sätt att bju på den klassiska godispåsen. Emma fick också precis som Julia en surfplatta och en till cykel att ha i Ersmark hos mormor och morfar.

Dagarna gick och det blev dax för Julias första skolavslutning! Men alltså så himla fint och härligt det va att se alla dessa barn prydligt uppställda på samma kulle som man själv stått på under alla skolavslutningar i Ersmark. Nostalgi på hög nivå. Fick lov att torka en och annan tår under cermonin. När det började kom hela skolan i ett långt led, och sjöng " Framtiden tillhör oss, du och jag ska forma den, ingen annan kan göra det för framtiden det är vi!" det var galet fint och sången blev bara starkare och starkare dessto fler klasser som samlades på kullen. Snyft.....

Till alla fina fröknar både Emmas och Julias köpte vi gott te, lite chokladbitar med perfekt budskap, samt recept på slask för varma sommardagar;)

Senare samma månad fick vi gå på bröllop! Även där fick jag torka tårar...Jims lillebror Jörgen och hans fina Carina blev tillsammans Bygdemark <3 i Backens kyrka. Julia och Emma var brudnäbbar tillsammans med parets gossar Theodor och Viggo. Så duktiga och fina allihopa!

Nästa uppdatering kanske kommer från varma Florida som det äntligen är dax för snart!

Av Charlotte Johansson - 16 april 2014 14:53

Fan va dåliga jag är på att uppdatera bloggen men här kommer lite iallafall vad vi pysslat med sen sist.

Emma har börjat med mjölkprotein fri kost och det går ganska bra. Maten smakar rätt ok men hon vägrar dricka havremjölk så vi pushar henne att ta botten på glaset vid varje måltid så hon tillslut vänjer sig! Har pga detta börjat med kalcium tabletter efter rådgivning av dietist. Vi kämpar på:)

Vi har även firat en 7åring med buller och bång! På morgonen fick hon sin efterlängtade mini surfplatta och nöjd va bara förnamnet:) Men det bästa kanske ändå blev en egen husnyckel! Av mormor och morfar fick hon en cykel som kan vara kvar hos dom så hon alltid har en cykel när hon är i Ersmark:) Mycket praktiskt:) Samma kväll hade vi disco för hennes klass. Uppskattat, högljutt och skrattigt får summera den kvällen.

Vi laddar nu upp inför Emmas födelsedag på måndag då vi får en 5-åring i huset:)

Cykel att använda i Ersmark:)

Julia & Tyra på Monster High kalas!

Av Charlotte Johansson - 8 februari 2014 12:45

Det är inte förrän i juli det är dax för vår Florida resa men nästan varje kväll tittar vi på Disney worlds hemsida och drömmer oss bort! Så här ser vår resplan ut för tre veckor:
Den 6 juli flyger vi till Stockholm och bor en natt på hotell och den 7 juli bär det av med flyg till New York, byte och vidare till Orlando. På flygplatsen hämtar vi hyrbilen och beger oss till huset som vi hyrt.
Huset har tre sovrum och egen pool. Sen är tanken att vi ska hänga i Orlando i 10 dagar där Disney world, Sea world, Universal studios samt Legoland ska hinnas med. Efter dessa dagar så kör vi vidare till Fort lauderdale där vi är resten av semestern dvs i 12 dagar. Vi bor i en junior svit med balkong, vardagsrum, sovrum, kök och till och med tvättmaskin. Där ska vi bara slappa, sola och ha det riktigt bra kanske, kanske blir det även en dagstur med speedboat till Bahamas. Flygresan hem blir från Miami vidare till Chicago, vidare till Köpenhamn och sen Stockholm. Vi stannar en natt på hotell innan vi nästa dag åker hem till Umeå. Där semestern fortsätter på hemmaplan:)

Hus i Orlando, vet ej exakt hur just vårt hus kommer att se ut.

Intressant kvällsläsning:)

Disney world i Florida:)

Sea world!

Universal studios!

Legoland!

Vårt lägenhets hotell i Fort lauderdale!

Tänk att få ligga på en strand i Bahamas! :)

Av Charlotte Johansson - 28 januari 2014 10:49

Ja ni läste rätt nu är vi Ukulele ägare haha:) Så det plinkas och plonkas för fullt! Nån gång ska man väl lära sig antar jag. Barnen tycker iaf att det är kul:)

Adress armbanden till barnen kom idag. Min tanke är ju att vi inte ska tappa bort varandra i Florida men om vi nu mot förmodan skulle göra det så kanske vi hittar varandra lättare :)

Annars har det varit rätt lugnt här hemma förutom förkylningar som byter av varandra så det är ju drygt. Nu är det Emmas tur att ha feber och hosta.

Det va allt för den här gången.

Av Charlotte Johansson - 22 januari 2014 07:15

Ja kanske bäst att uppdatera efter ett års frånvaro:P Vad har då hänt på ett år....inte jättemycket men ja jag börjar väl med vintern. Då gjorde barnen slalom premiär och vi åkte mycket slalom och båda två lärde sig snabbt! Vi åkte upp till Gällivare med goda vänner under påsken och åkte slalom i/på Dundret.

Lägger ut en videosnutt och jag tipsar alla om att stänga ljud och stänga av videon efter en stund för den är galet dåligt filmat med vääldigt mycke skak:)

Visst är hon duktig!

Emma en tuffing som törs och kan åka lift själv!

Emma, Maiken och Julia fotades och intervjuades till och med av en tidning i Gällivare.

I april fyllde båda tjejerna år först ut va Julia som fyllde 6år! 10 dagar senare va det Emmas tur att fylla år och hon blev 4år! Givetvis firades det till höger och vänster med bland annat Leos lekland kalas! Julia i prinsessrummet med sina vänner och Emma i piratrummet med sina vänner. Däremellan sprang jag och försökte hinna prata med alla:)

Julias högsta önskan om hål i öronen besannades på hennes födelsedag. Fort gick det och ont gjorde det!

Julia gick på utställning med Doris och fick pris Barn med hund.

Jag gick också på utställning med Doris.

Jag opererade nästa näve och fick ett vackert bandage och lite gips.

Julia började och slutade med fotboll:)

Sista dagen på förskola så hoppas det traditionsenlig ut genom fönstret och in på skolgården!

Innan alla barn slutade så gjorde vi en tavla med barnens citat om fröknarna:) Det är med en tår i ögat man lämnar dom. Riktigt fina pedagoger som verkligen gör ett toppen jobb!

När vi snyftat färdigt åkte vi till Italien tillsammans med familjen Sundberg till deras fantastiska borg! Fin lägenhet i äkta Italiensk stil. Häftig upplevelse! Mycket vin (ja för här lärde jag mig dricka vin....uuutan fanta;), skratt, bad och god mat! Jag och Jim fick till och med lämna barnen för en dag och åka själva till Rom! Helt galet va mycket det finns att se där! Minne för livet!!!

Där lampan lyser bodde vi i en rustik lägenhet i två plan med härlig uteplats och utsikt över Bolsenasjön!

Colosseum!

Ja ett jobbigt och känslosamt år får man nog säga att 2013 har varit men som ni ser så hade vi många underbart bra dagar och händelser också:)

Här skriver jag om det ljuva livet och vardagen i ett rött hus i bushen men även om känslan och vanmakten att ha sjukdomen MS (multipel skleros) och hur den påverkar vårat liv och de val jag gör.